به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان بوشهر، جلسه ای مشترک بین اعضای هیئت مدیره سازمان و شهردار، مسئولان و کارشناسان شهرداری بندر بوشهر برگزار شد. در این جلسه که با هدف هماهنگی هرچه بیشتر این دو دستگاه در مورد ساخت و سازهای شهری تشکیل شد، مهندس فردین خورشیدیان معاون شهرسازی شهرداری بوشهر اظهار داشت: انتظار می رود سازمان نظام مهندسی و شهرداری همگام با هم در ساخت و ساز شهری عمل نمایند.

وی به بیان اقدامات موثر شهرداری در این زمینه در سال های اخیر اشاره نمود و گفت: طراحی نرم افزار امور مهندسین ناظر برای اولین بار در کشور موجب الکترونیکی شدن ارسال گزارشات پیشرفت فیزیکی به شهرداری توسط مهندسین ناظر شد.

وی افزود: الزامات عمومی ساختمان از دیگر اقداماتی بود که بر اساس آن مقرر شد مهندسینی که برای دریافت پرونه های ساختمانی به شهرداری مراجعه می کنند یک سری الزامات را رعایت نمایند. همچنین کمیته معماری شهرداری که با حضورکارشناس نظام مهندسی تشکیل می گردد نیز یک نقطه عطف در ارتقاء سطح کیفی ساخت و سازها به شمار میرود.

وی با اشاره به لزوم آموزش به مهندسین در موارد مختلف، یادآور شد: برگزاری دوره ارسال گزارش پیشرفت فیزیکی به شهرداری که توسط نظام مهندسی و با همکاری کارشناسان ما برگزار شد، نقش موثری در آموزش و افزایش آگاهی مهندسین در این زمینه داشت.

نرم افزار شناسنامه فنی و ملکی، لزوم ارسال پیامک به مهندسین روند نظارت جهت ارسال گزارشات، استفاده از ظرفیت رشته های نقشه برداری، ترافیک و شهرسازی در موارد مختلف از دیگر موضوعات عنوان شده توسط معاون شهرداری بندر بوشهر بود.

IMG_0079

کنترل و اجرای موضوعات شهرسازی، نیازمند همفکری و مشارکت شهروندان با شهرداری است

سپس مهندس احمد زارعی ، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان بوشهر در راستای برقراری روابط موثر و متخصصانه بین دو دستگاه شهرداری و نظام مهندسی خاطر نشان کرد: ما خودمان را برای رسیدن به اهداف مشترک مان که نظام مند کردن ساخت و سازهای شهری است، همواره در در کنار شهرداری می بینیم.

وی با اشاره به کشورهای توسعه یافته و اهمیت برون سپاری امور در این کشورها بیان داشت: طبیعی است با توجه به گستردگی، تنوع و پیچیدگی وظایف شهرداری ، استفاده از شهروندان در تصمیم سازی های مهم، نظرخواهی و مشارکت آنان در پروژه ها موضوع حائز اهمیتی می باشد. در کشورهای توسعه یافته اصطلاحی وجود دارد بنام استماع عمومی. یعنی شنیدن نظرات مردم که این امر می بایست مورد توجه مسئولین قرار گیرد. در بدو امر می توان با استفاده از نظرات متخصصان یا مجمع مشورتی متخصصان کارهای مهمی را که درسطح شهر اتفاق می افتد به شور گذاشت و بدون شک تاثیرات بسزایی را در فرآیند توسعه شهری خواهد داشت. با این اقدام، موضوعات مختلف زیست محیطی، ترافیکی، حقوق شهروندی، مباحث تجارتی و صنعتی و در مسیر بهتری قرار خواهد گرفت. لذا کنترل و اجرای این موارد نیازمند همفکری و مشارکت شهروندان با شهرداری خواهد بود. در همین راستا سازمان نظام مهندسی ساختمان استان بوشهر با یک بدنه قوی متشکل از حدود ۵۰۰۰ عضو میتواند به عنوان بازوی مشورتی شهرداری عمل نمایند.

IMG_0082

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان بوشهر عنوان نمود: عمده ترین هدف مشترک ما به ساخت و ساز شهری برمیگردد که در قانون به کرات به آن اشاره شده است. این قانون هم در آئین نامه و هم در مباحث مقررات ملی ساختمان مسئولیت این امر را متوجه مهندسان و سازمان نظام مهندسی به عنوان سازمانی که نظامبخش امور مهندسین است، میداند.

وی با استناد به تبصره ۷ ماده ۱۰۰ مبنی بر ارتباط شهرداری با مهندسین گفت: ارتباط شهرداری با مهندسین بطور مستقیم جهت ارسال گزارش پیشرفت فیزیکی است و در صورت قصور در این زمینه، شهرداری می بایست مراتب را به اطلاع سازمان نظام مهندسی رسانده تا موضوع از طریق شورای انتظامی پیگیری شود.

 IMG_0076

وظیفه ذاتی سازمان نظام مهندسی، نظارت بر دفاتر طراحی است

مهندس زارعی با اشاره به این موضوع که این هیئت مدیره نگاه ویژه ای به ارتقاء سطح کیفی ساخت و ساز در استان دارد گفت: بودجه ویژه ای جهت امر نظارت مهندسین تعریف شده است و تیم های نظارتی ما هم در بوشهر و هم در سایر شهرستان های استان بصورت مکرر از پروژه ها بازدید می نمایند.

وی اظهار داشت: ما انتظار داریم در بحث ساماندهی طراحی ها، شهرداری همکاری بیشتری با ما داشته باشد. چون ما موظف هستیم بر روی دفاتر طراحی ها نظارت داشته باشیم. در واقع ما تا طراحی خوبی نداشته باشیم، نمیتوانیم انتظار داشته باشیم ساخت و ساز خوبی صورت بگیرد. وی افزود در جلسات قبلی  همکاران ما در شهرداری با نظام مهندسی هم نظر بوده و معتقدند در بحث طراحی ها کار اصولی انجام شود. لذا انتظار داریم به دلیل لزوم نظارت بر ظرفیت ها و صلاحیت ها و در راستای ساماندهی امور طراحی وجلوگیری از فعالیت افراد ودفاتر غیر مجاز،دستور نقشه هادراین سازمان دراختیار مالکان جهت انتخاب طراحان ذیصلاح قرارگیرد. و بدیهی است با اجرائی شدن این مهم از سرگردانی مالکان وفعالیت افراد ودفاترغیر مجاز جلوگیری می شود.

وی اظهار امیدواری نمود که سازمان نظام مهندسی با همکاری شهرداری در بحث کنترل نظارت ها، طراحی ها و بتواند وظیفه ی ذاتی خود را انجام دهد رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان بوشهر در پایان اعلام آمادگی نمود که در موارد مختلف از جمله اطلاع رسانی ها، استفاده از ظرفیت رشته های نقشه برداری در بحث تفکیک آپارتمان ها ، مباحث شهرسازی و با شهرداری همکاری نماید.

در ادامه سایر اعضای هیئت مدیره و تعدادی از مسئولان شهرداری نیز به بیان دیدگاه ها و نقطه نظرات خود پرداختند.

از جمله: روند نظارت بر دفاتر طراحی و نقشه ها به این صورت عنوان شد که به استناد بند ۸ ماده ۱۵ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان یکی از وظایف نظام مهندسی که نظارت و توزیع دستور نقشه ها بوده و تاکنون مغفول مانده است اجرایی شود. بر اساس این فرآیند مالک با مراجعه به نظام مهندسی ، طراح خود را انتخاب میکند و با این روند، جلوی تخلف دفاتری که دارای صلاحیت نیستند گرفته میشود و اطلاعاتی از دستور نقشه ها و دفاتر در آرشیو سازمان جهت دسترسی به آنان در موارد ضروری وجود خواهد داشت.

رصد طرح های مصوب شده در کمیته معماری توسط گشت های ساختمانی شهرداری جهت اجرای دقیق آن، بازبینی فرم های الزامات عمومی ساختمان با حضور کارشناسان نظام مهندسی جهت رفع نواقص و از دیگر موارد مطرح شده در این جلسه بود.

در پایان بر اساس مذاکره رئیس سازمان و شهردار بوشهر مقرر شد کارگروهی متشکل از کارشناسان نظام مهندسی و کارشناسان شهرداری جهت انسجام هرچه بهتر در تصمیم گیری ها و مصوبات در فرآیندهای ساخت و ساز و بررسی موارد عنوان شده و کلیه موضوعات مشترک بین این دو دستگاه تشکیل و نسبت به پیگیری موضوعات مطروحه در این جلسه اقدام شود.

   IMG_0084