مهندس احمد زارعی، رئیس سازمان:

ضابطه مندی ،عدالت محوری و شفاف سازی :اهداف اصلی  هیئت مدیره دوره هفتم

 

– جناب آقای مهندس زارعی، با توجه به اینکه هشتمین دوره انتخابات هیئت مدیره اخیراً برگزار شده است، این گفتگو را از اینجا آغاز می کنیم. جنابعالی این انتخابات را چگونه ارزیابی می کنید؟

– قبل از هر چیز به منتخبین این دوره تبریک عرض می کنم و امیدوارم با استقلال رای و نفوذناپذیری دین خود را به جامعه مهندسی ادا نمایند. اما در خصوص این انتخابات نکاتی قابل تامل هست که امیدوارم دست اندرکاران نسبت به آن توجه نمایند.

  مشارکت پایینتر نسبت به دوره های قبل  هم در استان و هم در کل کشور كه بايد مورد آسيب شناسي قرار گيرد. از طرفی صدور رای دیوان عدالت در مورد توقف اجرای بند مربوط به منع حضور کارکنان دستگاه های اجرایی در انتخابات که متاسفانه در استان ما اجرایی نشد  و باعث محرومیت تعدادی از اعضاء برای کاندیداتوری در انتخابات شد. نکته دیگری هم که قابل تامل است تخریبات گسترده ای بود که به نظر می آمد سازمان یافته باشد. که می خواهم عرض کنم این اصلا در شان جامعه مهندسی نیست. و چونکه ما مورد این هجمه قرار گرفتیم اینجا از تک تک اعضایی که احساس می کنند نسبت به ما حقی دارند حاضریم حضوراً حلالیت بطلبیم و در صورت توان، ادای دین نماییم. اما تصورم این نیست و احیانا توقعاتی ممکن است بوده باشد که در راستای وظیفه قانونی از انجام آن خودداری کرده ایم که این را برای خود و اعضای هیئت مدیره مایه مباهات می دانم . هرچند که هزینه های آن را هم پرداخته ایم. به هر حال با توجه به شناختی که از منتخبان جدید دارم و اکثریت آنها را دغدغه مند توسعه سازمان می بینم امیدوارم کارهای زیربنایی که شروع شده با رویکرد اصلاحی تداوم یابد و انشاالله دوره ای بهتر از دوره فعلی داشته باشیم.

-جناب آقای مهندس، اخیراً تفاهم نامه هایی با ارگان های مختلف منعقد گردیده است. لطفاً بفرمایید این تفاهم نامه ها با چه ارگان هایی و در چه راستایی منعقد شده است؟

– تفاهم نامه هایی با شرکتهای توزیع نیروی برق، آبفا، اداره کل ثبت اسناد و املاک و اداره کل استاندارد استان برای مجریان ذیصلاح وتفکیک آپارتمانها و مصالح استاندارد منعقد شده است. البته اغلب این تفاهم نامه ها تقریبا در آغاز کار هستند که هم به نفع مردم هستند و هم به نفع جامعه مهندسی. چراکه تلاش ما این است که امور مربوط به ساختمان در ابعاد مختلف آن توسط افراد ماهر و ذیصلاح انجام شود. همچنین نویدبخش ایجاد اشتغال بیشتر برای اعضای محترم سازمان است. مثلا تفاهم نامه ای که با اداره ثبت داشتیم، نقشه تفکیک آپارتمان ها توسط سازمان انجام میشود و اداره ثبت نیز پذیرفته است که بدون تاییدیه سازمان مجوز تفکیک صادر نکند که این خودش چشم انداز کنترل تخلفات ساختمانی در آینده است که همکاری اداره ثبت میتواند بسیار موثر باشد. بنده در اینجا از جناب آقای پیرهادی تشکر فراوان می کنم.

– نتیجه جلسات سازمان با هیئت 4 نفره استان در هیئت مدیره هفتم، چه مواردی بود؟

اعضاء محترم اطلاع دارند که متاسفانه در اوایل سال 94 در هیئت 4 نفره انجام مطالعات ژئوتکنیک را به ساختمان های 7 طبقه و بالاتر محدود کردند که اخیرا موفق شدیم در هیئت 4 نفره این مصوبه را به روال قانونی خود بازگردانیم که این مصوبه و مصوبه مربوط به اجباری شدن مجریان ذیصلاح برای تایید به وزارت راه وشهرسازی ارسال شده که امیدواریم در آینده نزدیک اجرایی شوند.

– با تلاش های فراوان، سامانه ای به نام سامانه ارجاع نظارت ایجاد شد. مزیت های این سامانه نسبت به روش های قبلی چیست؟

شاخص اصلی این سامانه عدالت محوری است و معیارهای ارجاع نظارت در این سامانه بر اساس مقررات بالا دستی تدوین شده و مهمترین ویژگی آن عدم دخالت انسان در ارجاع نظارت می باشد و دیگر ویژگی آن معادل سازی پایه های مهندسان از طریق اعمال ضرایب در کارکرد اعضا می باشد که برای مهندسان پایه 1 معادل 50 درصد مهندسان پایه 3 و مهندسان پایه دو معادل 75درصد مهندسان پایه سه منظور می شود. با توجه به این هر یک از اعضا با رجوع به سایت سازمان امکان مشاهده خود در جایگاه صف ارجاع نظارت را دارند و چنانچه نسبت به کارکرد خود یا دیگران اعتراضی داشته باشند سازمان با روی باز آماده پاسخگویی  به همراه ارائه مستندات می باشد.

– سامانه ای نیز تحت عنوان سامانه کنترل نقشه با قابلیت کنترل توسط مسئولین گروه های تخصصی تدوین شد. از نظر جنابعالی این سامانه چه کمکی می تواند به ارتقاء سطح کیفی ساخت و سازها در استان و رفاه بیشتر حال مهندسین و مالکین بکند؟

این سامانه با قابلیت کنترل توسط مسئولین گروه های تخصصی، امکان بررسی نحوه عملکرد اعضای کمیسیون کنترل نقشه از نظر کیفی و کمی را فراهم می سازد و در صورت وجود مغایرت نظر طراح و کنترل کننده موضوع در اسرع وقت جهت پیگیری و کنترل مضاعف به گروه تخصصی ارجاع می گردد. این سامانه به صورت استانی عمل کرده و کلیه نقشه ها از شهرستان های مختلف به سامانه ارسال می گردد و با توجه به وجود تفاوت در نحوه کنترل نقشه ها در شهرستان های مختلف در گذشته، در این سامانه سعی بر یکپارچه سازی نحوه کنترل نقشه در کل استان می باشد. در این سامانه امکان ارسال نقشه بدون محدودیت زمانی وجود دارد. در صورتی که در روال سابق نقشه ها فقط در زمان معین و به صورت حضوری در سازمان دریافت می گردید.

در روش فعلی امکان ارسال نقشه های اصلاحی به صورت متوالی و بدون نیاز به مراجعه در سازمان وجود دارد. سامانه مذکور ارائه آمارهای دقیق از تعداد نقشه ها، تعداد فرآیندها ، زمان طی شده در پروسه کنترل نقشه و زمان پاسخگویی کنترل کننده ها به تفکیک رشته و بازه زمانی را امکان پذیر می سازد. و همچنین موارد ذیل موجب شد تا این سامانه از ارزش زیادی برخوردار شود:

روند جاری با توجه به عدم نیاز به حضور دفاتر منجر به کاهش هزینه های رفت و آمد دفاتر گردیده است.

پرداخت جریمه برای نقشه هایی که برای چندمین بار و بدون اصلاح ایرادات وارده ارسال می گردند، با هدف ارتقاء کیفیت طراحی و رعایت حقوق ارباب رجوع و مالکان.

عدم نیاز به حضور کنترل کننده در سازمان جهت بررسی نقشه، علاوه بر جلوگیری از اتلاف زمان منجر به امکان بررسی نقشه های یک شهرستان توسط کنترل کننده سایر شهرستان ها را فراهم نموده است.

با توجه به استانی بودن سامانه، امکان نظارت مرکز بر عملکرد سایر نمایندگی ها برقرار گردیده است.

با توجه به دسترسی سریع به کلیه چک لیست های مربوط به ایرادات موجود در نقشه ها، امکان بررسی ایرادات پر تکرار و ارجاع آن به گروه های تخصصی جهت بررسی بیشتر و اطلاع رسانی به دفاتر جهت اطلاع ایشان وجود دارد.

با توجه به بارگذاری کلیه نقشه ها در سامانه، بایگانی کامل و جامعی از کلیه اسناد در این سامانه موجود می باشد. در صورتی که در روال گذشته هیچ گونه بایگانی از نقشه ها در دسترس نبود.

این سامانه به صورت دوره ای در حال اصلاح ایرادات احتمالی و به روز رسانی و افزودن قابلیت های جدید نظیر دخالت بیشتر طراح در روند طراحی و امکان بررسی ژئوتکنیک از طریق سامانه و …… می باشد.

تدوین و ایجاد وحدت رویه در چک لیستهای کنترل طراحی، از جمله کارهای مهمی است که اخیرا توانستیم با همکاری گروه های تخصصی انجام دهیم که امید می رود نقش موثری در بهبود روند کار داشته باشد.

-راه اندازی سامانه کنترل نظارت با نام اختصاری سکانت از دیگر اقدامات هیئت مدیره در این دوره بود. در این باره توضیح بیشتری بفرمایید.

ساماندهی امور نظارت مضاعف به روش سیستمی با هدف بستر ایجاد گزارش جامع از وضعیت نظارت پروژه های ساختمانی طی مراحل مختلف توسط ناظرین ذیربط و الزام به بازدید منظم و مستمر از پروژه ها که انتظار می رود تاثیر قابل توجهی بر ارتقای کیفی پروژه ها داشته باشد. دراین سامانه از زمان راه اندازی ، بیش از 4000 گزارش توسط اعضا به سازمان ارسال وتوسط کاربران سیستم در اسرع وقت ملاحظه میشود و نتایج نیز به ناظران مربوطه منعکس شده است. این سامانه حتی مورد توجه شورای فنی استان برای پروژه های عمرانی قرار گرفته و اکنون در دست استفاده می باشد.

-جناب آقای مهندس بفرمایید آیا در مورد شهرستان ها نیز اقداماتی صورت گرفته است؟

برای اولین بار در این دوره با تشخیص هیات مدیره و در راستای مشارکت اعضاء دفاتر در انتخاب مسئول دفتر ، ما در شهرستان های گناوه و کنگان از طریق برگزاری انتخابات، مسئول مربوطه را انتخاب نمودیم. همچنین لازم است عرض کنم که ما برای انتخاب اعضاء کمیسیون ها و همچنین کمیته ها دستورالعمل نوشتیم و آن را ضابطه مند کردیم که با بررسی اولیه توسط گروه های تخصصی مربوطه و تایید نهایی هیات مدیره نسبت به انتخاب اعضا اقدام نمودیم که می توانیم ادعا کنیم که حداقل 80% در این زمینه موفق بوده ایم.

اما در مورد ارجاع نظارت ، تعارض یا تفسیرپذیری متفاوت مقررات و ابهاماتی که بعضا امکان تصمیم گیری قاطع را از هیئت مدیره سلب می نمود مشکلاتی در خصوص ارجاع نظارت در شهرستانها ایجاد می کرد. ولی با پیگیریهای انجام شده و بر اساس نظر شورای مرکزی خوشبختانه تکلیف ارجاع خدمات مهندسی در شهرستانها روشن گردید و در نتیجه اولویت اول اعضا در شهرستانها صرفاً در صورتی امکان پذیر می شود که اعضا مقیم آن شهرستان باشند و تا زمانیکه ظرفیت اعضا دارای اولویت اول کامل نگردد امکان ارجاع کار نظارت به کسانیکه اولویت دوم خود را یک شهرستان انتخاب کرده اند وجود ندارد. ضمناً برای تطبیق مدارک و جلوگیری از تضییع حقوق اعضا، کمیته هایی در شهرستانها و مرکز استان تحت عنوان کمیته نظارت بر اجرای مواد 44 و 46 آئین نامه (کمیته احراز سکونت سابق) تشکیل گردیده است.  همچنین امکان پیگیری کلیه امور مربوط به اعضا در زمینه های مربوط به عضویت و خدمات رفاهی و ورزشی در شهرستانها بدون مراجعه به دفتر مرکزی نیز ایجاد شد.

-این سازمان با توجه به بخشنامه های وزیر راه و شهرسازی و کمبود منابع مالی با چالش هایی در زمینه منابع انسانی روبرو شد. هیئت مدیره دوره هفتم چه تدابیری در این راستا اندیشید؟

در زمینه منابع انسانی، ملاکمان را جذب نیروهای شایسته از طریق آگهی استخدام – برگزاری آزمون کتبی و عملی، مصاحبه و گزینش قرار دادیم که در نتیجه آن شایسته ترین متقاضیان جذب سازمان شده اند و در دوره این هیئت مدیره حتی یک نفر از طریق رابطه جذب سازمان نشده است. چابک سازی سازمان و کاهش نهایی 20 نفر از نیروی انسانی (با لحاظ 5 نفر نیروهای ورودی و 25 نفر خروجی) و تمرکز زدایی قدرت در لایه داخلی سازمان از طریق ایجاد دو مدیریت اداری -مالی و فنی – مهندسی و همچنین مواردی از قبیل تدوین چارت سازمانی ، تدوین سامانه عملکرد به نحوی که استاندارد زمانی شاخصهای کاری مربوط به هر واحد تدوین شده و کارکرد روزانه کارکنان بر اساس آن استخراج می گردد نیز از دیگر برنامه ریزی های هیئت مدیره در این زمینه بود که به سرانجام رسید و اکنون روش های رسیدگی به مکاتبات اداری لحظه ای بوده و قابلیت رصد کلیه مکاتبات ایجاد شده است و همگی کارکنان نسبت به مکاتبات اداری به صورت سیستماتیک پاسخگو هستند.

-اقدامات هیئت مدیره سازمان در زمینه امور مالی سازمان چه بود؟

صیانت از منابع مالی سازمان و بهترین استفاده در جهت ارائه خدمات به اعضای سازمان و حل مشکلات مالی از اهداف این هیئت مدیره بود که اقداماتی نیز در این راست انچام پذیرفت. به عنوان مثال حدود 126 میلیون تومان از منابع سازمان که در دوره های قبل توسط یکی از کارکنان اختلاس گردیده بود، کشف، پیگیری و احقاق حق شد و این پول به سازمان برگشت خورد. یا سوء استفاده هایی که در تعمیرات ساختمان سازمان انجام شده که با پیگیری های زیاد از طریق اداره تعزیرات حکومتی استان بخشی از حقوق از دست رفته سازمان استیفا شد.

همچنین اسناد و مدارک مالی سنوات گذشته سازمان در فضایی کاملا غیر استاندارد و بدون رعایت اصول ایمنی نگهداری می گردید، و دسترسی به آنان را سخت و بعضاً غیر ممکن می نمود و بدلیل عدم نگهداری صحیح، محتویات اسناد و مدارک پیوست در حال از بین رفتن بود، که پس از بررسی های صورت های پذیرفته ، جهت جلوگیری از این اتفاق، کلیه مدارک و اسناد مالی اسکن و در فضایی مناسب نگهداری گردد. که جهت محقق نمودن این موضوع، یک گروه حرفه ای با صرف کمترین زمان و هزینه ممکن اقدام به اسکن 792.610 برگه اسناد و مدارک مثبته نمودند.

همینطور در راستای یکسان سازی حسابهای پرداختنی مهندسین، و انتقال کلیه اطلاعات قراردادها و مراحل پرداخت به یک اتوماسیون واحد، پس از بررسی های صورت پذیرفته کلیه اطلاعات ثبت شده در دفاتر شامل420.000 تراکت ثبتی در یک پروسه زمانی کوتاه و به همت پرسنل سازمان با یک برنامه ریزی مدون به فایل انتقال و جهت انتقال به اتوماسیون نماسان آماده سازی گردید. که این موضوع زمینه ساز شفاف سازی در حسابها، رفع نواقص و خطاهای پرداخت، گزارش گیری سریع و تسریع در پرداخت مطالبات مهندسین خواهد گردید.

در جهت چابکسازی، شفاف نمودن حسابها، سازمان در این دوره اقدام به بستن حسابها پراکنده و مازاد نمود. و با توجه به راه اندازی اتوماسیون نماسان و لینک این اتوماسیون با بانک ملت در آیتم های واریز و پرداخت، سازمان اقدام به افتتاح حساب برای کلیه مهندسین در یک شعبه واحد و تجمیع حسابهای خود نزد بانک ملت نمود. هیات مدیره این دوره در راستای صیانت از حسابهای سازمان، اقدام به اخذ امتیاز تسهیلات قرض الحسنه برای مهندسین و امتیاز تسهیلاتی در قالب های مختلف و همچنین مدیریت هزینه ها نموده است و ادعا می کنیم که بهترین بهره برداری از حساب های سازمان در این دوره انجام شده است.

همچنین سازمان در راستای خدمات به اعضاء با ایجاد زیرساخت مناسب، مکانیزم پرداخت سیستمی مهندسین محترم( حق عضویت، ثبت نام کلاسها، استفاده از خدمات رفاهی و …) بدون مراجعه حضوری به سازمان را فراهم نموده است.

در خصوص انبار سازمان که متاسفانه کالاهای بسیار زیادی در حال استهلاک و فرسوده شدن بود، و نگهداری آنها هم خیلی برای سازمان هزینه بر بود، با قیمت گذاری کارشناسی و مزایده گذاری توانستین بخشی از اموال را به فروش برسانیم و بخشی را هم به موسسات خیریه واگذار کردیم و توانستیم انباری را که واقعا نیاز سازمان نبود جمع کنیم و کلی در هزینه های آن صرفه جویی کردیم.

-جناب آقای مهندس زارعی این سازمان در خصوص پرونده های مالیاتی چه اقداماتی نموده است؟

با شروع این دوره هیات مدیره پرونده های مالیاتی سازمان از سال 85 تاکنون مختومه نشده بود که سازمان با خطر برداشت مبالغ بالا و حتی انسداد حساب های بانکی خود مواجه بود، که سازمان جهت دفاع از حقوق اعضاء خود پس از پیگیریهای متعدد و در جریان انداختن پرونده های مالیاتی و با برگزاری جلسات متعدد با مدیران مالیاتی و ارائه دفاعیات لازم و دریافت تخفیفات در جرائم، کلیه پرونده های سنوات گذشته خود را مختومه و بروز رسانی نمود و اکنون خطر مسدود شدن حساب های بانکی برطرف شده است. در ضمن سازمان جهت جلوگیری از تضییع حقوق خود در احکام قطعی صادره پرونده های ارزش افزوده سالهای قبل، که سازمان را با چالش بسیار یزرگی مواجه نموده بود با پیگیری مستمر و کمک از مشاورین مالیاتی زبده در این امر ، پرونده های مالیاتی به شورای عالی حل اختلافات مالیاتی (251) مکرر ارجاع و پس از رایزنی های فراوان، سازمان موفق به دریافت جوابیه از دفتر فنی امور مالیاتی در اواخر اسفندماه سال 1396 جهت پرونده های ارزش افزوده خود و احقاق حق نمودن در پرونده های فوق گردید.و بطور خلاصه از ایجاد خسارتی به مبلغ بیش از  نود میلیارد ریال  به سازمان مربوط به سنوات گذشته جلوگیری نمود .

-خدمات رفاهی و ورزشی یکی از موضوعات قابل توجه برای مهندسین گرامی است. سازمان در این خصوص در سه سال گذشته چه اقداماتی انجام داده است؟

سازمان در این دوره تاکنون در راستای ارائه خدمات رفاهی به مهندسین اقدام به دریافت 110.000.000.000 ریال امتیاز تسهیلات قرض الحسنه از محل حسابهای سازمان و معرفی 1.000 نفر از مهندسین ثبت نام شده در قالب تسهیلات 70.000.000 ریالی ، 100.000.000 ریالی و 150.000.000 ریالی نموده و همچنین معرفی بیش از 200 نفر از مهندسین در قالب طرح تسهیلاتی اوج با نرخ 10 درصد و طرحهای دیگر با نرخ 15 درصد به سقف 50.000.000.000 ریال نموده است.

ضمناً این هیات مدیره در راستای انجام تعهدات خود در قبال مهندسین متقاضی ثبت نام شده تسهیلات قرض الحسنه، اقدام به امضای تفاهم نامه با بانک قرض الحسنه مهر ایران تا سقف 50.000.000.000 ریال، نموده تا پایان آذر به مهندسین پرداخت می شود. البته من می پذیرم که بعضا ناهماهنگی هایی اوایل در بانکها در خصوص اخذ مدارک و همچنین تضامین مربوط به تسهیلات وجود داشته که با پیگیری ها و جلسات متعدد با مدیران عامل بانکها سعی کرده ایم که مشکلات را به حداقل برسانیم و از این بابت نیز از مهندسانی که ممکن است با مشکلاتی مواجه شده باشند عذرخواهی می کنم.

تغییر تدریجی رویکرد سازمان به سمت اولویت بخشی ورزشهای همگانی از ورزشهای قهرمانی، ارائه خدمات ورزشی از طریق 22 باشگاه و ایجاد بستر اتوماسیون برای ارائه خدمات رفاهی و ورزشی به نحوی که حضور عضو در سازمان ضروری نیست از دیگر اقدامات سازمان در این زمینه بود. همچنین این سازمان در دو مرحله به کارکنان نیز تسهیلاتی اعطا نمود.

-بیمه مسئولیت مهندسی، یکی از موثرترین اقدامات سازمان در راستای حمایت از مهندسان عضو بود. لطفا در این خصوص توضیح بیشتری بفرمایید.

بیمه مسئولیت حرفه ای کلیه اعضای حقیقی وحقوقی سازمان در قبال کارگران ساختمانی کارفرمایان مالکین ساکنین پیمانکاران همسایگان مجاوران و عابران در سطح استان که شامل کلیه ساختمانهای 15 سال گذشته ام از تکمیل شده یا نشده در سطح استان که تا 5سال پس از انقضای بیمه نامه در صورتیکه منشا اثر حادثه در زمان اعتبار بیمه نامه باشد تا سقف 40 میلیارد ریال در تعهد بیمه گر می باشد که بدون اخذ هزینه از اعضا و از محل هزینه های رفاهی سازمان پرداخت می گردد و فکر میکنم که این اقدام کم نظیر باشد.

-ساختمان اداری سازمان نیز با تغییراتی در این دوره روبرو بود. چه اقداماتی در این خصوص صورت پذیرفت؟

تغییرات در چیدمان فضایی سازمان با هدف ارتقاء کیفی فضا ، افزودن سالن جلسات، ایجاد آسانسور که بزودی راه اندازی می شود و تغییر اساسی در نمای ساختمان اداری از برنامه های هیئت مدیره در این بود که به حمدالله محقق شد.

-در پایان این دوره از هیئت مدیره اگر صحبتی با مهندسین محترم عضو سازمان دارید بفرمایید.

به اعضای محترم عرض می کنم که اکثریت اعضاء این هیئت مدیره آنچه در توان داشته اند را در طبق اخلاص گذاشتند و بدون هیچگونه چشم داشتی به سازمان و اعضا محترم عرضه داشتند. ملاحظه کارکرد اعضاء این هیئت مدیره شاهدی است بر اینکه منافع عمومی سازمان و اعضاء بر منافع فردی هیئت مدیره مقدم بوده است. سامانه هایی که باعث ارجاع عادلانه نظارت می شود، یا سامانه کنترل نقشه که تدریجا باعث ارتقاء کیفی طراحی می شود و جلوگیری از جعل و سوء استفاده (که متاسفانه در گذشته وجود داشته) و همچنین کاهش زمان رسیدگی و صرفه جویی زیاد در هزینه و زمان از دیگر ویژگی های آن می باشد، یا سامانه سکانت که نظارت اعضا بر پروژه ها را هدفمند و همراه با پاسخگویی منظم می کند و واقعا یکی از چالش های سازمان بود که همواره عملکرد تعداد اندکی از اعضا باعث زیر سوال رفتن سازمان می شد، دستاوردهای کوچکی نیست و من امیدوارم این موارد با نگاه بلند مدت، با هدف ایجاد عدالت و ارتقاء کیفی و اعتلای سازمانی مورد توجه هیئت مدیره جدید قرار گیرد.

در پايان، از كليه اعضاء محترم بابت هرگونه قصور عذرخواهي نموده و طلب حلاليت مي نمايم و موفقيت همه شما را از درگاه ايزد منان آرزومندم.